fredag 4 januari 2013

Rut - vänskap och medkänsla

Idag är en stor dag. Kanske inte för alla andra, men för mig. Idag är Rut-dagen.

För vissa kanske Rut är RUT-avdraget som är används för att göra avdrag för hushållsnära tjänster, Rengöring, Underhåll och Tvätt.
För andra kanske det är Ruts bok i Bibeln man tänker på. Den handlar om Rut, en änka som blev anmoder till Kung David.
För mig är Rut(h) några viktiga och betydelsefulla kvinnor. Några av dem är min mamma, farmor, mormor, syster och systerdotter.

Rut(h) är ett kvinnonamn med hebreiskt ursprung och betyder vänskap, medkänsla och herdinna. Jag har läst att namnets popularitet ökar, men att det fortfarande är relativt ovanligt som tilltalsnamn. I min släkt är namnet inte direkt ovanligt.

Tänk vad häftigt att få heta ett namn med sådan betydelse, vänskap och medkänsla. När jag tänker på de personer som heter Rut(h) i min närhet så stämmer dessa ord in perfekt på dem.

Grattis på Rut-dagen!
Syster och systerdotter Ruth


Farmor Ruth

Mamma Ruth

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar