tisdag 1 januari 2013

Kärt barn har många namn

Sofie: Syrrbror, Sumobrottaren, Soffipropp, Systeryster, Soffan, Chuka… Kärt barn har många namn.

Ordspråk finns för att på ett enkelt sätt förmedla ett budskap. Det välkända ordspråket ”kärt barn har många namn” beskriver att det ofta finns många olika namn på något som är populärt och som man tycker om. Det man tycker om talar man ofta om och man ger det smeknamn.

Imorgon åker min kära lillasyster till Mexico i ett halvår. Hon är väl inget barn längre direkt även om jag alltid kommer att vara lite extra överbeskyddande om henne (men säg inte det till henne). Dock har hon under årens gång fått många namn och här stämmer ordspråket till punkt och pricka.   

Soffan, jag älskar dig! Ta hand om dig och du vet att fastän vi snart har ”några” mil mellan oss så finns du alltid i mitt hjärta och jag är inte längre bort än ett sms/mejl/telefonsamtal. 

Syrrbror - innan vi visste om vi skulle få en syster eller bror
Sumobrottaren - för att du som bebis hade "lite" runda lår
Chuka - pratkvarn
osv... Jag är helt säker på att du kommer charma fler i Mexico och senare i livet så fler namn lär du få.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar