söndag 17 februari 2013

En regnig men perfekt eftermiddag

Jag kramar om Åsa och Emma och vi går åt olika håll. Det regnar lite lätt. Jag sätter ena foten framför den andra, jag går inte raka vägen utan dit lusten tar mig. Jag stannar upp, tittar på färgglada kuddar i fönstret och funderar på hur de skulle se ut på min säng. Efter en stund går jag vidare och kommer tillslut fram till Hötorget.

Förra veckan glömde jag visst skriva om tips på vardagslyx men den här veckan kommer, i sista sekund, ett nytt tips. Budgeten bestämmer du helt själv, kan vara helt gratis men kan även kosta multum beroende på vad du väljer att fylla tipset med.Vad du än väljer så är det ett perfekt sätt att ladda batterierna på.

I fredags var jag ledig på eftermiddagen och det var inga problem att fylla den. Jag begav mig kvart över tolv mot Centralen och där möttes jag av mina gamla kollegor Emma och Åsa. Under drygt en timme åt vi gott på Wagamama (mattips finns i tidigare blogginlägg) och pratade, mycket man ska ta igen på kort tid. Mätta och glada sa vi hejdå. Åsa och Emma begav sig tillbaka till sina jobb. Jag valde att trots regn gå genom stan, titta på folk och i affärer. Promenaden slutade vid Hötorget där jag unnade mig fina tulpaner, bara för att de gör mig glad. Finns det någon bättre anledning? Med ett stort fång blommor satte jag mig på tunnelbanan och klev inte av förrän jag var hemma i Vällingby där jag gick direkt till gymmet. Efter 40 minuter på löpbandet och en drabbning med balansbrädan och hantlarna var jag klar. Jag var genomsvettig och trött men samtidigt glad och stolt. Dagen kunde bara bli bättre än detta med en sak, fredagsmys med syskonbarnen (och deras mor och far såklart), så så fick det bli.

Att vara ledig när man "borde" vara på jobbet är ren och skär lyx. Ingen stress, bara tid att göra det jag vill och det jag mår bra av. Jag valde lunch med fina människor, flanera på stan, köpa vackra blommor som gör att känslan stannar kvar längre och träna följt av mys med människor som jag mår bra tillsammans med. Det viktiga är att man på denna extratid inte planerar in 1000 saker och måsten som ska hinnas med utan faktiskt ta sig tid att göra det som faller in och som man mår bra av och att sakerna får ta den tid som de tar.

Vardagslyx 4:
Lägg undan klockan och ta en ledig eftermiddag, det laddar batterierna. Gör det som du mår bra och blir glad av!

Luncha, köpa blommor, träna och fredagsmys var min lediga och perfekta fredag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar