söndag 20 januari 2013

Lite visare och mycket snyggare

Kliver in på cafét i Växjö. Ute är det bitande kallt men här strömmar värmen mot mig. Jag och Hilda sätter oss och tar en kopp, snart ser vi de andra komma gående utanför fönstret. Vi träffas igen. Det är inte stelt eller konstigt utan med detsamma kommer kacklet igång. Det är som igår men ändå väldigt länge sen. Ibland kommer ett skratt som ekar på kafét och människorna runt omkring tittar lite på oss. Men det gör inget, inget alls faktiskt, vi fortsätter. Det är tjejerna från studietiden i Kalmar som träffas, ii-tjejerna som har återträff. Vissa har jag tätare kontakt med och med andra är det många år som ska pratas ikapp.

Efter en härlig stund på kaféet åker vi tillsammans hem till Hanna för att fortsätta dagen. Det är lördag 19 januari 2013 men vid flera tillfällen hamnar vi helt plötsligt tillbaka i tiden 2000-2004. Vi pratar minnen: nollning, föreläsningar, labbar, tentor, lärare, förfester, kåren, pubben, killar, Kattrumpan, Långviken, plugga på en filt vid slottet... Vi kommer även tillbaka i samma roller och mönster som då, även om vi idag förhoppningsvis är lite mer erfarna (och eventuellt ett eller ett par år äldre) men alla är mycket snyggare (hur har det gått till?!?). Mycket har hänt sen Kalmar men vad som än händer kommer vi alltid ha något gemensamt, vi har Kalmar och våra upplevelser som nu blivit fina minnen.

Det var ett kärt återseende. Tack tjejer för en härligt dag och för fyra fantastiska år i Kalmar! Jag kommer aldrig glömma dem eller er, hoppas vi ses snart igen.

Jag säger bara en sak: förkasta h0...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar