lördag 30 oktober 2010

Veckans sko är fylld av drömmar och längtan

Skorna är viktiga för oss. Vi behöver inte bli kalla eller blöta om fötterna om vi väljer rätt sko, bekväma skor gör att vi kan gå den där promenaden och njuta av sällskapet och få ut de mesta av situationen, den snygga klacken kan vara accessoaren som blir pricken över i:et på festen och skon kan visa vår personlighet och vår stil.  
Som du kanske förstått vid det här lagret har jag en passion för skor. En gång varje vecka kommer jag att göra ett annorlunda typ av inlägg som skiljer sig från de andra. Jag kommer att lyfta fram en sko lite extra, en sko som har något speciellt att tillföra livet.

Denna veckans sko är…
…lackskon!

Med andan i halsen går jag på X2000. 2 minuter senare rullar tåget iväg. Det är lördagsmorgon och klockan är 8.10. Jag är på väg till Göteborg för att hålla en kurs.
Jag kliver av tåget. Nu ska jag bara hitta till lokalen. Jag har alltid trott att jag har bra lokalsinne men Göteborg gör mig alltid förvirrad. Med koncentrationen på topp och siktet inställt på att hitta fram är det enda som får mig att tappa koncentrationen för en sekund är flickan framför mig på spårvagnen. Hon har lackskor. Flera gånger under min dag i Göteborg kom lackskon upp i min tanke.
De blanka svarta skorna som var det finaste i hela världen. Så blanka att man kunde spegla sig i dem. Jag tror nästan att alla flickor drömde om dem vid en ung ålder. Jag gjorde det. Skon som stod för det fina och perfekta. Den stora drömmen som skulle göra livet perfekt.
Jag fick aldrig några lackskor när jag var liten. I dagsläget är det inte lackskor som jag längtar efter och som är min stora dröm. Det är andra saker i livet jag drömmer om men det som lackskorna symboliserar fascinerar mig. Det där som vi längtar efter mest av allt, det som skulle göra ens värld fullständig och som man skulle ge sin högra hand för. Vad är din lacksko idag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar