fredag 22 oktober 2010

Lätta steg av schysst shopping


Idag lämnade jag jobbet för att möta upp mamma inne i stan. Jag öppnade dörren, kylan gjorde sig påmind och det låg fortfarande lite snö kvar på marken efter säsongens första snöfall. Jag gick med tunga steg mot tunnelbanan, det har varit en intensiv men rolig vecka.
Jag åkte till Rådmansgatan och gick upp för Tegnérgatan i ett skymmande Stockholm. Människor gick kors och tvärs, de lämnade jobben med bestämda steg men med en förväntan i blicken om att snart få starta sin helg. Jag öppnade dörren till Fairtrade-shopen och jag kände ett lugn av den varma stämningen och av leendet från tjejen i kassan. Mamma kom och vi gick tillsammans runt och titta på alla schyssta saker. Korgen fylldes med te, choklad, tvål, dukar, leksaker och lite andra små saker. Personalen, som är innerligt trevlig och intresserad, kom fram och berättade om produkterna. Vi gick ut ur affären med en påse vars innehåll gjorde mig varm i hjärtat. Fina saker som ger andra människor ett bättre liv. Två flugor i en smäll, jag har fått shoppa och samtidigt har jag hjälpt någon annan. Bara denna butikens försäljning hjälper varje dag 500 barn att få mat och att få gå i skolan. Mina steg känns genast lite lättare, en bra början av helgen.

När du köper Fairtrade-produkter så skapar du förutsättningar för odlare och anställda i utvecklingsländer att förbättra sina arbets- och levnadsvillkor. Du bidra till ett bättre liv för Sharon Chaptoo som är rosodlare i Kenya, för Alfred Butao som är sockerodlare i Malawi och för Zahida Sajjad som syr fotbollar i Pakistan.

Alla där ute borde handla så mycket Fairtrade som det bara går, det kostar några kronor mer men det är schysst. Billigast inte alltid är bäst, faktiskt är det nästan aldrig det.  Ju mer vi handlar, ju mer tar butikerna hem. Du och jag kan faktiskt göra skillnad! Leta reda på den vinkande gubben med blå och grön bakgrund och ta med honom hem!   

Ps. Jag önskar att det fanns skor som var Fairtrade! Då skulle stegen bli ännu lättare…
Fairtrade-shopen hittar du på Tegnérgatan. Gå dit du med!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar