söndag 17 oktober 2010

Lämna avtryck

Jag öppnar ytterdörren och tar första steget utanför lägenheten för idag. Jag styr min kosa mot parkeringen för att bli upphämtad av min syster. Solen skiner och jag bestämmer mig för att ta en omväg, jag vill spraka lite i lövhögarna först. Löven virvlar omkring som ett gult och rött konfettiregn. Slurp, segt drar jag upp min fot. Jag fastnade med skon i en lerfläck på gräsmattan, som tidigare var kamouflerad av löv.  Först blev jag lite sur, mina snygga skor var alldeles leriga (okej det var mitt eget fel men så logisk var inte min första tank). Sen ser jag avtrycket som blivit i gräsmattan.

Det finns ungefär 6,8 miljarder människor. 6,8 miljarder är så många att jag inte ens kan förstå det, jag känner mig genast ganska liten och oviktig. Sen kommer jag att tänka på skoavtrycket i leran och att det är bara ett av alla avtryck som jag lämnar efter mig. Det vi gör, gör skillnad – på gott och på ont. Vi lämnar avtryck i samhället med det vi gör när vi arbetar och när vi röstar. Vi lämnar avtryck i naturen, skoavtrycket i leran och när vi reser (glöm inte att klimatkompensera!). Vi lämnar avtryck i andras liv, en varm kram när någon är ledsen eller ett leende mot en främling på tunnelbanan.

Jag lämnar en massor av avtryck men det finns även saker och personer som lämnar avtryck i mig. Faktiskt flera varje dag. Några av dagens avtryck som format mig var Davids leende från bil när han såg mig komma, ett innerligt, äkta leende som bara ett barn kan ge, Alisas som hårt kramade min hand och gömde sig bakom mig när hon blev blyg och när Sandra skrev att hon ser fram mot vår kopp imorgon.

Avtryck formar vår värld och oss själva. Vilka avtryck har du gjort idag och vilka vill du göra imorgon?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar