måndag 11 oktober 2010

Fin inifrån och ut – eller kan det vara tvärtom?

Idag är jag snygg. Vågar man säga det i jantelagens Sverige?

”Det är insidan som räknas” får man ofta höra och visst är det så. Jag håller helt och hållet med. En person som är glad, som mår bra och som njuter av livet blir automatiskt lite vackrare. Men är det verkligen så enkelt att det bara är insidan som räknas? Spelar utsidan ingen roll?

Jag skulle vilja svara att utsidan inte spelar någon roll alls men då skulle jag ljuga. Varför skulle vi annars köpa fina kläder eller gå till frisören? Däremot tycker olika personer att olika saker på utsidan är vackert, både hos sig själv och också hos andra.

Igår gick jag in på A6 i Jönköping. Köpcentrumet hade precis öppnat och det kryllade av folk. Många skratt men även något barn som grät. Kö till väntrum. Familjer som tog en fika. Tjejer som stod och fnissade.
Jag kom en och en halv timme senare därifrån med nya skor, såklart. Jag behövde nya höstskor men att det tog lång tid att hitta just dessa berodde inte på att jag inte tidigare hitta några bekväma skor till rätt pris utan att jag inte hittat de som var rätt för mig. Ett par skor som var bekväma, till rätt pris, som är snygga med rätt stil och som dessutom får mig att känna mig snygg. Jag provade ett tiotal skor men när jag tog på mig skorna med ”det” hände något. Helt plötsligt kände jag mig så snygg. Kalla mig ytlig men den ytan gjorde att jag kände mig snyggare och mådde då mycket bättre på insidan.

Det är insidan som räknas och det speglas utåt men ibland behöver i varje fall min insida en lite push från utsidan. Tycker du att jag är lite snyggare på insidan kan både du och jag tacka mina nya skor, som får mig att tycka lite bättre om mig själv, att vara gladare och som har stärkt min självkänsla.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar