onsdag 20 oktober 2010

Glöm regler, släpp loss och var dig själv för en stund


Ta av dig skorna. Känn kontakten med jorden. Fötterna är som trädens rötter, de är kopplingen med moder jord. Blunda. Känn rytmen. Rör dig som du vill. Det finns inget rätt eller fel.

Första gången jag gick på afrikansk dans visste jag inte vad jag gav mig in på. Jag gick in i träningslokalen fylld med nyfikenhet. De andra stod och småpratade. När ledaren började prata om att vi skulle dansa utan skor för att känna kopplingen med moder jord, tittade jag mig runt på de andra som var där. Jag funderade allvarligt på var den dolda kameran var. De andra var barfota. De gungade i takt till musiken. Var hade jag hamnat?!?
Eftersom jag ändå var där så gav jag dansen en chans. Jag tog av mig skorna, kände det kalla golvet mot fotsulorna. Jag blundade och började försiktigt röra mig till musiken. Efter ett tag började ledaren att göra rörelser, varje rörelse hade en betydelse och en koppling till livet. Vi sådde, vi var vinden, vi skördade, vi tvättade… Jag började slappna av lite men tyckte fortfarande att det var lite konstigt. Vi slutade med att sätta ihop rörelserna till en dans, en hel berättelse, som vi gjorde i en ring. Jag lämnade träningen fortfarande tveksam till vad jag tyckte om det egentligen.
Eftersom jag är envis så kunde jag inte bara släppa det utan var tvungen att gå dit igen. Vi gjorde samma sak men denna gång kändes det inte så skrämmande. Tredje gånger var dansen riktigt rolig, det där med moder jord ignorerade jag men jag njöt av dansen och jag var fast.
Nu längtar jag hela tiden till att det ska bli onsdag. Idag var inget undantag, fem i åtta stod jag utanför lokalen, redo att släppa allt och bara få dansa.

Norrlands Gulds slogan är ”När du vill vara dig själv för en stund”. Det är en underbar reklam! Vi styrs, medvetet och omedvetet, av världen runt omkring oss. Då är det skönt att för en stund bara var sig själv. Att för en stund våga släppa loss är en skön känsla. Känna med hjärtat istället för att tänka med hjärnan. För mig är den stunden när jag är på afrikansk dans.

Ikväll lämnade jag dansen som en urvriden disktrasa. Helt slut men nöjd och glad. En timme av härlig träning och en timme av att släppa krav på hur man ska klä sig och vara. Med ett stort leende, påfylld med ny energi ser jag nu fram mot resten av veckans utmaningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar