söndag 2 december 2012

Advent och alla dess tillbehör är här

November har känts ganska grå och tråkig men över en dag har det förändrats.
Första ljuset är tänt, glöggen är i den lilla koppen och pepparkakorna ligger bredvid. Lukterna fyller rummet och jag fylls av en värme och tacksamhet.


Igår hade jag mitt årliga adventsfika. Lägenheten fylldes av familj och vänner. Människor som är viktiga för mig i varje vrå i lägenheten, de umgås och fikar med varandra. Vissa känner varandra väl, andra har aldrig träffats tidigare men nu förenas de och livet blir lite mer komplett. Jag ler och applåderar på insidan.

Idag har det fortsatt. Jag var på adventgudstjänst i en fullsatt kyrka. Ackompanjerad av trombon, trumpet, piano, orgel och bas sjöng vi in det nya kyrkoåret med Bered en väg och Gå sion. Jag fick gåshud.

Snön gnistrar ute och jag är varm innefrån och ut av ljus, glögg och vänskap. Imorgon är det måndag igen och det kommer säkert vara lika svårt att gå upp ur sängen som det var i fredags men då är det skönt att tänka på att det nu är advent, en av mina favorittider på året.

Ljus ställs mot mörker, närhet mot utanförskap och värme mot kyla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar