onsdag 28 november 2012

Riv fasaden och nå längre

Tempo, känsla, tilltal, grafiskt uttryck, ord - alla dessa ord. Vad ska det leda till och hos vem?

Jag arbetar just nu med en varumärkesfilm för jobbet. Det är kreativt och roligt att vara med och skapa något nytt och få vara med och försöka skapa förändring. Att få ha visioner och försöka göra verklighet av det.

Jag arbetar som bäst när jag samtidigt har musik i öronen. Idéer, mer eller mindre smarta, flödar till toner av Linnea Henriksson, Laleh, Stiftelsen, Mando Diao, Petra Marklund, Miss Li och Darin. Det är inte en slump att alla är svenskar (ja, för mig är alla dessa svenskar, vad Åkesson & co än säger) och att låtarna på min lista är på svenska. Att sjunga på svenska och att göra en film på svenska är inte helt lätt. Vissa säger att det är lättare på engelska eller spanska för att de är rikare språk. För mig stämmer det inte alls. Svenska är inte ett fattigt språk, vi har en annan rytm men det är ett fantastiskt rikt och vackert språk. Anledningen jag tror att det är så svårt är för att vi inte kan gömma oss bakom en fasad, det blir så otroligt personligt och ärligt om man får till det på svenska. Och när man får det så är det näst intill oslagbart. Se bara på de svenska artisterna som sjunger på svenska, Petra Marklund har aldrig varit så bra som nu, inte heller Mando Diao eller Darin.

Nu ska jag göra samma sak med filmen. Jag ska åtminstone försöka komma en bit på väg, då kommer det bli mitt i prick, fylla sitt syfte och skapa förändring.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar