fredag 28 december 2012

Ögonblick som formar livet

Mycket har hänt det senaste året. Så mycket som jag är tacksam för. Karin för ett år sedan trodde aldrig att jag skulle vara där jag är nu. Det har även varit tuffa stunder som har lett fram till där jag är idag. Jag har varit lyckligt lottad och inte haft så många svårigheter under det gångna året men jag har människor i min närhet som har fått gå igenom saker som jag inte ens önskar min värsta fiende.

Överallt är det nu nyårskarameller och årskrönikor. Mycket händer under ett år, och det mesta glömmer vi bort. När jag satte mig ner och skulle fundera på året som gått så fick jag kämpa för att komma ihåg. Visst kommer jag ihåg de stora händelserna men det var svårare att komma ihåg de små vardagliga. Jag funderade och funderade, fler och fler händelser poppade upp i huvudet. Nu kan man ju fundera på varför det var så viktigt för mig. Om de inte finns kvar på näthinnan så har de väl inte så stor betydelse. Men det är just tvärtom. Det är alla dessa små, vardagliga ögonblick som tillsammans formar mig och mitt liv, varje dag. Leendet på tunnelbanan, skrattet vid middagen, promenaden med systerdottern till stranden på Öland, systersonen som somnade i mitt knä i soffan, tårarna vi delade på caféet, smset som fick mig att känna...

Att få komma ihåg, glädjas, reflekter, lära mig något, spara vissa ögonblick i hjärtat och gå vidare, är viktigt för mig. Nu ligger ett nytt år framför, nya förutsättningar och nya ögonblick som kommer forma mitt liv, positiva som negativa. Det oväntade är spännande, men ibland kommer jag nog plocka fram ögonblicken som jag sparat i mitt hjärta.   

1 kommentar:

  1. Äntligen hittade jag hit, har skummat igenom en del och läst en del. Du skriver bra, har nu lagt in din blogg som bokmärke och tänker följa. Det är bra med nyår, bra att se tillbaka på både det som varit gött och jobbigt och sen blicka framåt med en spännande förväntan :). Gott nytt år kära Karin Kram Tina

    SvaraRadera