lördag 27 november 2010

Värme om fötterna och inombords, men inte för alla...

I tisdags när jag satt på tunnelbanan för att åka till stan kom det på en kvinna. Hon gick genom vagnen och frågade om någon kunde undvara några kronor. Jag letade genom väskan men hade inga kontanter, till slut hittade jag 7 kronor i jackfickan. När jag gick upp från stationen och hade kommit några meter på trottoaren satt en man på knä med utsträckta händer. Jag letade ännu en gång genom väskan, fortfarande inga pengar där i men jag hittade ett äpple i väskan och gav det till mannen.

Jag har nu varit i Jönköping ett par dagar med jobbet, det är mycket snö och kallt. Jag har flera gånger tänkte att jag fryser om fötterna. Men jag ska inte klaga, jag har ett hem, ett jobb och nära och kära som värmer mitt hjärta.

Jag nog aldrig sett så många tiggare i Stockholm tidigare som jag har gjort denna vecka. Nu närmar sig vintern och en av mina favorithögtider, julen. En tid som för mig betyder att jag får umgås och njuta av värme och god mat. Men det blir bara kallare där ute och för andra kan vintern och julen vara motsatsen till min upplevelse.

Nu ska jag förbereda mig för vintern. Jag har idag köpt vinterskor, riktigt varma skor med lammullsfoder, så att jag inte ska behöva frysa mer om fötterna. När jag kommer hem till Stockholm ska jag köpa ett kuponghäfte på stadsmissionen, med värdekuponger för mat och boende.
I jul ska jag umgås med min älskade familj och njuta av att jag har människor som jag älskar omkring mig men jag ska även försöka sprida glädje och ge en ljusglimt i mörkret, det kostar så lite. Ett leende till den som sitter bredvid på tunnelbanan, en kupong till tiggaren på gatan eller ett sms som påminner en vän om att denne är betydelsefull.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar