lördag 20 november 2010

Allt har sin tid

Riiing. Det är lördag och väckarklockan ringer alldeles för tidigt. För en stund funderar jag på varför jag var så dum och ställde alarmet när det är lördag, sen kommer jag på att jag ska jobba idag. Jag tvingar upp mig ur sängen, sätter ner fötterna på det kalla golvet och önskar att jag fick ligga kvar i sängen.
En timme senare öppnar jag ytterdörren, hallå världen, en ny dag med nya utmaningar. Jag går iväg mot tunnelbanan och målet för denna resa är Globala gymnasiet där jag idag ska hålla en kurs Unga Talespersoner kurs.
Efter ett par stationer går en tjej i 10 års åldern på med sin mamma och sätter sig vid mig. Tjejen är sminkad i lila nyanser, har stövlar upp till knäna med klackar på 10 cm och en Mulberry väska. Hon pratar med sin mamma men jag hör inte ett ord trots att de sitter precis bredvid mig, för det enda jag tänker på är tjejen.

10 cm klackar, hur går det till?!?! Jag kan tycka att det är svårt att gå i det och hon är bara en liten tjej. Hon ser i och för sig ut som en vuxen, som en kopia av sin mamma men hon är ändå ett barn. När jag var liten hade jag på mig mjukisbyxor och lekte. Vad hände sen med världen? Varför får inte barn vara barn? De har tillräckligt med tid senare i livet att vara vuxna, då kan de ha en Mulberry väska och klackar som är 10 cm. Är det verkligen små vuxna vi vill att barnen ska vara?
Jag läste en undersökning här om dagen om att tonåringar idag är mer konservativa än sina föräldrar. Undersökningen hävdade att detta berodde på en motreaktion mot föräldrarna som själva vill pröva allt, som inte vill ha regler och som vill vara fria och inte ta ansvar. Kanske ligger det en sanning i det, inte vet jag. Det jag vet är att när jag får barn så ska jag göra allt i min makt att de ska få vara barn så länge som möjligt. De ska få leka, springa runt, skita ner sig, få skrubbsår, klä ut sig, läsa sagor, bygga kojor och allt det där roliga som gör att de lär sig saker och som gör att de lär känna sig själva. Sen när de är klara med det kan de få bli vuxna, ha höga klackar, studielån, pensionssparande och allt annat som ger vuxenpoäng.
Allt har sin tid…   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar