tisdag 9 november 2010

Piffning i höstrusket

Äntligen ledig en hel vecka, klockan är sju och alarmet på mobilen ringer. Jag går upp och tar på mig en gammal grön t-shirt och gamla Birkenstock. Efter att målarkläderna är på är det väl bara att börja. Mitt uppdrag är att fräscha upp köket, eller ska jag säga smutsiga fjällstugan eller bastun. Väggarna har en gång i världen varit vita men är nu mer smutssvarta. Och sedan är det all furu, till och med taket är furupanel.
Papper ligger på golvet, det är tejpat med blå tejp och väggarna är tvättade. Dags att öppna burken, röra om och sedan är det jag och rollern som förvandlar väggarna.
Ett par timmar senare. Mina birken är nu prickiga, t-shirten mer grå än grön men köksväggarna är nu nymålade! Uppdraget utfört för idag. Om ett par dagar kommer del två, då ska nytt innertak sättas in.

I höstmörkret kan vi ibland behöva en uppiffning. En putsning som gör att vår rätta glans kommer fram.
Morgonen bjöd på piffning av köket, som nu är lite mindre bastu och lite mer jag. Nu är det dags för piffning av mig själv. Lunch med Sandra som alltid får mig att bli glad och känna mig nöjd med mig själv, piffning på insidan, och sedan en välbehövlig dejt med frisören, piffning på utsidan.   
Mina birken är nog dock ett hopplöst fall, ingen piffning i världen kan få dem att glänsa. Men det var värt!                   

Hoppas att även du unnar dig en piffning, det är du värd. Det kanske kräver en tidig morgon och prickiga skor men du mår så mycket bättre efteråt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar