lördag 9 februari 2013

Öva på att vara ensam

Hoho hoho hoho. Det ekar. Jag är ensam.
Det är lördagmorgon. Jag går in i vardagsrummet. Det är kallt. Det är tyst. Jag är ensam.

Jag är dålig på att vara ensam. Jag tycker om att ha mycket att göra och att ha människor omkring mig. Min syster brukar säga att jag måste öva på att vara ensam. Hon har nog rätt, jag är dålig på att vara ensam.

Att gå ner till vattnet, sitta ensam och titta, det är härligt. Där kan jag tänka och släppa sådant som gnager inom mig. Där är jag ensam och det är helt okej, till och med något jag kan längta efter. Men inte för ofta och jag vill kunna välja när och hur länge.

En bekant frågade mig när jag och R valde att bryta upp "hur känns det att bli ensam när man är över 30?". Ja du, jag vet att det var rätt val men visst kändes det tomt och konstigt. Det är väl aldrig roligt att bryta upp när man tycker om en person, någon som man delat mycket med och som man man haft drömmar med. Vare sig man är över trettio eller inte. Men man kan ju inte fortsätta för att det är bekvämt eller för att man är rädd för att vara ensam. Jag tror att det är bättre att vara ensam än med fel person. Jag är nöjd med mitt liv, oftast även om jag just idag känner mig lite ensam, och jag är lycklig. Jag tror inte att det perfekta och enda receptet på lycka är att ha en partner. Visst skulle jag vilja hitta min drömman (och vem vet, jag kanske träffar honom idag, imorgon, om en månad, om två år eller aldrig) men jag tror att det finns andra sätt att vara lycklig på och att jag faktiskt har det mycket bättre än många andra. Just i denna stund är jag ensam men det finns andra som lever ihop med någon som kan vara mycket mer ensam än vad jag är. Jag fyller mitt liv med människor som jag tycker om och med saker som är betydelsefulla för mig.

Ibland får jag höra "jag är avundsjuk på dig som inte hela tiden behöver tänka på andra i första hand". Ja, det finns för och nackdelar med allt. Nu ska jag öva på att vara ensam och se fram mot att senare idag gå till biblioteket med mina fina syskonbarn.

2 kommentarer: