onsdag 6 februari 2013

Nytt jobb, nya utmaningar och ny kunskap

I augusti antog jag nya utmaningar. Jag bytte jobb och började arbeta på Prevent. Det var nytt och jag jag hade ingen aning om vad jag jag höll på med men ändå så bekant och hemtamt. Uppgifterna i sig med kommunikationsplanering, PR, omvärldsbevakning och sociala medier är jag trygg i, de har jag gjort tidigare och jag vet att jag är bra på men innehållet var helt nytt för mig. 

Nu, ett halvår senare, tänker jag på de månader som gått. Jag har lärt mig så mycket. Jag kunde ingenting om arbetsmiljö innan. Nu kan jag långt från allt men kan mycket mer än tidigare. Ju mer jag lär mig, ju mer sugen blir jag på att få lära mig mer. Arbetsmiljö är något som berör oss alla, vare sig vi tänker på det eller inte och vare sig vi aktivt väljer att jobba med det eller inte. 

För ett halvår sedan tänkte jag på ergonomiska stolar, buller, lampor, terminalglasögon och nödutgångar när någon sa arbetsmiljö. Nu tänker jag på de sakerna men även på ledarskap, stress, diskriminering, hot och våld, dialog, samarbete och mobbning. Det handlar om att vi tillsammans vet vilka risker som finns och att vi kan påverka vårt jobb och hur vi mår genom att tillsammans skapa hälsosamma arbetsplatser där vi som jobbar mår bra och företagen blir lönsamma. 

De två senaste dagarna har jag fördjupat mig i arbetsmiljö i filmproduktion. Jag har varit på en intressant workshop och en givande kurs. Det är så roligt att få lära sig nya saker och träffa spännande och kunniga människor som dessutom har ett stort engagemang, en innerlig önskan om att förbättra sin bransch för att de brinner för sitt jobb. Det är häftigt.

Jag började ett nytt jobb och fick ny kunskap och nya erfarenheter. Den dagen jag slutar att utmanas och utvecklas, den dagen är det dags för mig att hitta något nytt men just nu är jag inte där, jag utvecklas varje dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar