torsdag 14 februari 2013

Alla hjärtans dag - kärleksförklaring eller kommersiellt dravel

Choklad, rosor, fina kort... Idag är alla hjärtans dag.
 
Jag har läst någonstans att alla hjärtans dag kommer från medeltidens England och Frankrike för att fira helgonet Valentin. Det finns flera berättelser men en av dem är handlar om Valentin som levde i Rom på 200-talet och som avrättades efter att ha trotsat kejsarens förbud att viga unga par. Men före avrättningen lyckades han smuggla ut ett kort till fångvaktarens dotter som han var förälskad i.

Jag gillar tanken med att uppmärksamma de man älskar men jag har svårt för det kommersiella. Precis som andra högtider så blåses det upp för att skapa merförsäljning, jag förstår det men det är samtidigt tråkigt att en fin dag bojkottas och får en negativ stämpel av att bara finnas för att sälja mer produkter. Att ge kärlek, värme och presenter är något fint som jag tycker vi ska värna om. Men detta fokus på att det bara handlar om att ge presenter får det att knytas i min magen. Jag tycker att det är fel anledning och en lätt väg ut, har jag köpt en sak så är det klart. Det handlar inte om att checka av en sak på listan, det handlar om att se andra, rakt i ögonen, och ge av sig själv. Jag tar gärna emot både choklad och blommor om personen som ger det gör det för att den verkligen vill, jag skulle rent av bli väldigt glad.

En dag som denna kan förstärka känslan av ensamhet. Jag vill inte fastna i fällan men visst är det svårt att inte känna sig lite ensam ändå. Trots att jag har många fina människor i mitt liv som tycker om mig och som jag tycker så kommer idag en gnutta av ensamhet smygandes. Det är inte så att man en dag som denna frågar någon om att hitta på något, för idag ska de vara med sina partners. Jag förstår det och det är bara en dag men ändå känns det lite som en tagg i hjärtat. Jag kände den där taggen vid lunchtid, precis då fick jag ett fint meddelande från min vän Hilda och taggen försvann lika snabbt som den kommit. Lite senare på eftermiddagen fick jag otroligt fina ord av mina systrar, mamma, pappa och svåger. José fick mig till och med att gråta av glädje. Vänliga ord och omtänksamhet värmer. Det får mig även att tänka på att jag tror att jag gillar namnet "dia del amor y amistad" bättre än alla hjärtans dag. Då visar man tydligt att det inte bara handlar om sin äkta hälft.

I gymnasiet blev det en tävling. Vem fick flest blommor? Det handlar inte om en tävling, vem som är mest älskad. Det handlar för mig om att visa de man tycker om att de är viktiga, att vara tacksam och att fira något fint, kärleken. Ibland hör man att det är en fånig dag, man ska väl visa kärlek varje dag. Det är så sant, men det ena behöver inte utesluta det andra. Visa kärlek varje dag OCH fira kärleken lite extra idag. det behöver inte vara något märkvärdig, det viktiga är att n i ser varandra.

Idag ger jag ett bidrag till alla hjärtan genom hjärt- och lungfonden för det är viktigt för forskningen.
Idag ger jag fysiska och virtuella kramar till nära och kära för ni är viktiga för mig.
Idag ger jag mitt hjärta kärlek och styrka genom att motionera för jag är viktig.

Vilka är viktiga för dig? Glöm inte att visa det, idag och alla andra dagar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar