onsdag 3 augusti 2011

Toaletter - kulturkrock eller bara ett roligt minne

Jag sitter och väntar på att få åka till stranden, först måste bara pastan som ska mätta magen vid lunchen bli klar. Vilken underbar sommar jag haft, Öland, Kreta, World Scout Jamboree och nu njuta av sommaren i Stockholm.

Jag småskrattar för mig själv när jag tänker på händelser under sommaren. Jag har blivit förvånad vid flera tillfällen, tillfällen och människor som jag aldrig kommer att glömma.
En sådan sak är toaletterna på Kreta. Jag kan förstå att man inte får slänga toapapper i toaletten för så är det ju i väldigt många länder. Jag har inga problem med ståtoaletten med ett hål i golvet vid stranden, även det har jag ju upplevt tidigare och det kändes dessutom mest hygieniskt. Men det här med att offentliga toaletter inte har något lås på dörren, det förundrar mig.
Först trodde jag att det bara var på den första restaurangen men så fel jag hade, alla restauranger, caféer, barer, hotell... Är dörren stängd är det upptaget och är den öppen får man gå in. Andra kanske tycker att det är helt naturligt men för mig, när man sitter med byxorna vid fotknölen, känns det väldigt utlämnande och ja man kan väl säga så här att det blev ju inga långbesök direkt.
Toaletten som tog priset var den på Vita Baren (som jag och Hilda döpte den till för vi är inte så bra på det grekiska språket). Det var en lång smal toalett, när man kom in så lät det först öhhhh, det var handduksmataren som gick igång för att man gick förbi den och det gick inte att undvika då det var så smalt. Tre meter in var toalettstol, det vill säga att det inte fanns en sportslig chans att nå dörren med foten eller handen när man satt ner. Väl klar, och ingen hade kommit in, tvättade jag händerna och tog pappret som matats ut när man gick in. På väg ut hörde man igen öhhhh, mer papper....     

Till slut vande jag mig vid att inte kunna låsa, de första dagarna i Sverige kunde det blivit pinsamt eftersom jag glömde det en och annan gång här med men som tur var förskonades jag från det. Kulturkrockar kan te sig på många sätt, fler har jag upplevt tidigare men det här med toaletterna på Kreta, det var jag inte beredd på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar