söndag 7 augusti 2011

Hjärta eller hjärna - vad ska man lyssna på?

Prickar som kommer att liva upp hösten
Måste man alltid vara förnuftig? Hjärta vs hjärna. Varför säger de inte samma sak?

Jag stod i tygaffären och skulle köpa nytt tyg. Jag hade två alternativ framför mig, ett stilrent svart och vitt tyg med blad och ett rött med vita prickar. Vilket skulle jag välja?

Detta kan ses som ett enkelt problem men det är bara ett exempel på när hjärnan säger en sak, det stilrena tyget, och hjärtat säger något annat, det prickiga.
Eftersom jag har en svaghet för att shoppa kläder, skor och väskor så har jag en 10-kronors regel. Men frågan jag ställer mig är, när inte den regeln funkar, hur vet man när man ska falla för frestelsen och lyssna på hjärtat eller vara logisk och förnuftig och göra som hjärnan säger?

Ibland kan det röra stora saker och ibland lite mindre. Denna gången var det bara tyg till gardinen och stolsdynor i köket men det kan lika gärna var stora avgörande beslut. Igår lyssnade jag på hjärtat och köpte det prickiga tyget. Visst, jag kanske inte kommer ha det för evigt. Men just nu gör det mig glad. Varje gång jag kommer in i mitt kök kommer jag glädjas åt prickarna. Och den lilla glädjen kan jag få nytta av i novembermörkret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar