söndag 25 november 2012

Se varandras olikheter och omfamna det



Igår var jag på demokratijamboree fick jag möjligheten att träffa härliga människor och delta i intressanta diskussioner. Något som stannat kvar lite extra i mitt huvud och som malt några varv till är diskussionerna om mångfald. Det är något som ligger mig varmt om hjärtat, något som engagerar mig och som kan väcka starka känslor i mig.

I ett Sverige med järnrör och där främlingsfientliga tankar tagit en officiell plats i maktens korridorer behöver vi våga prata om normer och mångfald. Under demokratijamboreen diskuterades det på flera håll och jag fick möjligheten att vara med på workshopen om mångfald med Foujan och Alexandra. Några saker jag tog med mig därifrån är att vi alltid måste fortsätta att reflektera över normer. Mångfald handlar om pluralism och vi måste se till varandras olikheter och omfamna det.

Men det kan inte bara stanna vid prat. Vi måste: Förstå. Lära. Utvecklas.
Vågar vi låta oss förändras? Det kan inte bli fina ord på ett papper eller en fasad, vi måste ta i det på riktigt och våga låta det påverka våra liv och våra synsätt.

”Vi behöver en förmåga att omformulera vad som är vi” integrationsministern Erik Ullenhag vid invigningen av demokratijamboreen

”Vi ser olikheter som en styrka, inte som ett hinder” H M Konungen vid invigningen av demokratijamboreen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar