torsdag 27 januari 2011

Krona eller klave - olika sidor av mig själv

Beslutsam vs beslutsångest
Kostym vs mjukisbyxor
Höga klackar vs tofflor

Klockan sprang iväg och det fick även jag göra för att hinna. Nyckeln vred jag om och jag vände mig om. Där stod grannen med sitt barn. Kostymbyxorna var på och jag var förberedd för att inta dagens möten. Hövligt men lite stressad hälsade jag och fortsatte ner i trappan.
Klockan var åtta på kvällen och jag var på väg ner i källaren. Även denna gång mötte jag grannen med sitt barn i trappan. Jag log mot dem och vi pratade en stund.  Barnet tittade på mig och sedan på sin mamma. Barnet funderade och konstaterade ”Mamma, titta det är Karin men en annan Karin”. Denna gång hade jag på mig tofflor, mjukisbyxor och hade en ny frisyr då jag under dagen besökt frisören.

Barnet hade helt rätt. Som ett mynt har olika sidor så har även vi det. Oftast känns det i och för sig mer som rubriks kub, sex sidor men varje sida kan kombineras i näst in till det oändliga. Vem är jag? Ibland känns det lite förvirrande och visst kan vissa sidor kännas mer lockande och bekväma än andra men alla sidor är jag, bara olika sidor av mig. Alla mina sidor är det som gör mig till just den person jag är. Nya erfarenheter och utmaningar gör att en ny kombination av rubriks färgade rutor bildar ett mönster som gör mig lite mer mångsidig.
Barnet har sett två sidor av mig, båda är jag och båda är sanna men det är två helt olika sidor. Ju fler sidor man får se desto bättre lär man känna en person och antalet sidor och kombinationer är oändliga. 
Nu är det dags, mitt nästa uppdrag till mig själv är att vrida och vända. Alla har mer att ge än det som ögat först ser... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar